۱۵ دی ۱۳۹۳، ۱۵:۱۵

علی رغم ادعای زنگنه مبنی بر قطع تولید؛

ادامه عرضه بنزین پتروشیمی‌تامهرماه/لزوم پاسخگویی زنگنه و ابتکار

ادامه عرضه بنزین پتروشیمی‌تامهرماه/لزوم پاسخگویی زنگنه و ابتکار

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از اقدام دولت در جبران کسری بنزین مصرفی با عرضه بنزین پتروشیمی‌ها تا مهر ماه سال جاری، خبر داد.

سیدمهدی موسوی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، از اقدام دولت مبنی‌بر عرضه بنزین پتروشیمی‌ها تحت پوشش بنزین وارداتی تا مهر ماه سال جاری خبر داد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت ابتدا اعلام کرد تا مرداد ماه سال جاری بنزین های وارد شده داراری استاندارد های یورو ۴ نبود و بعد از مرداد ماه بنزین های وارداتی مطابق با استاندارد های یورو ۴ وارد شده است. مجددا مجلس بررسی کرد مشخص شد بنزین های وازداتی از تاریخ مرداد ماه به بعد هم بر اساس شاخص های یورو ۴ نبوده است.

وی با اشاره به تردید نمایندگان در توانایی دولت در واردات این حجم از بنزین با توجه به شرایط تحریم گفت: پس از بررسی ها مشخص شد دولت تا مهر ماه سال جاری به دلیل کسری در واردات بنزین های وارداتی، ۱ میلیون لیتر از ریفرمیت های پتروشیمی(ماده اولیه تولید بنزین) استفاده کرده است.

عضو کمیسیون انرژی ادامه داد: این در حالی است که وزیر نفت پیش از این اعلام کرده بود تولید بنزین در پتروشیمی ها متوقف شده است و تمام بنزین مصرف داخل، وارداتی است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تا مهر ماه سال جاری، دولت بنزین پتروشیمی‌ها را در جایگاه‌های سوخت در حالی عرضه کرده است که رئیس سازمان محیط زیست و وزیر نفت بارها اعلام کرده‌اند این بنزین‌ها سرطان‌زاست!

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: وزارت نفت، بنزین تولید پتروشیمی‌ها را تحت عنوان بنزین خارجی در جایگاه‌های سوخت عرضه کرده است.

وی ادامه داد: زمانی که دولت اعلام کرد که قصد دارد همه نیاز داخلی کشور به بنزین را از خارج وارد کند، برای ما تعجب‌آور بود که چطور دولت می‌تواند این حجم از بنزین را با توجه به شرایط تحریم‌ها وارد کند.

موسوی‌نژاد تصریح کرد: واردات بنزین صورت گرفته، اما به دلیل کسری واردات دولت بخشی از نیاز داخلی را از طریق بنزین تولید پتروشیمی‌ها تامین کرده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: به عبارت دیگر، دولت کسری بنزین نیاز داخل را از محل بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها جبران کرده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر سال ۸۹ همزمان با وزارت مسعود میرکاظمی در وزارت نفت طرح تولید ضربتی بنزین در پتروشیمی ها تصویب شد. طرحی که همزمان با افزایش تحریم ها و تحریم صادرات بنزین به ایران، در تامین نیاز داخلی کمکی شایان به کشور کرد. اردیبهشت ماه سال جاری زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم دستور توقف تولید بنزین در پرتوشیمی ها را به دلیل آلودگی های زیست محیطی صادر کرد. این امر موجب شد کمیسیون اصل نود و کمیسیون انرژی مجلس وارد موضوع شده و پرونده را بررسی کنند. رئیس کمیسیون اصل نود در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در مورد درصد بنزن موجود در بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها گزارش سازمان حفاظت از محیط زیست غلط است. در این گزارش بنزن سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها ۴، ۶، ۸ درصد اعلام شده بود در حالی که براساس گزارشات پژوهشگاه نفت بنزن موجود در بنزین تولیدی پتروشیمی ها  ۱.۹ و ۲ درصد است. قضاوت نهایی کمیسیون اصل ۹۰ این است که آلودگی که در مورد بنزین‌های تولیدی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها ادعا شده وجود نداشته و ندارد.

بر این اساس زنگنه وزیر نفت اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد تولید بنزین در پتروشیمی ها برای شرایط اضطراری بوده و پس از دریافت گزارش آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها دستور توقف تولید بنزین پتروشیمی را صادر کرده ام و هم اکنون میزان واردات افزایش یافته تا جبران کسری بنزین پتروشیمی ها شود.

کد خبر 2455571

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha